Στον επόμενο τόνο η Πάτρα στην…πρίζα

Στη λεωφόρο της ηλεκτροκίνησης  βαδίζει – και ας μην της φαίνεται – η Πάτρα και η υπόλοιπη Δυτική Ελλάδα, σε μία προσπάθεια για μία φορά έστω να μην είναι ουραγός των εξελίξεων.

Την επιτάχυνση των διαδικασιών αλλά και τον εναρμονισμό θεσμών και φορέων της περιοχής με τις απαιτήσεις της εποχής , επιβάλουν οι επερχόμενες εξελίξεις,  με την τετραετία 2021 – 2025 να είναι το κρίσιμο διάστημα το οποίο θα διαμορφώσει το μέλλον και θα κάνει τόσο την Πάτρα και την Αχαΐα, όσο και τους οδικούς άξονες της Ολυμπίας και της Ιόνιας οδού, ένα από τα «σημεία» αναφοράς αυτών που φέρνει το «τσουνάμι» της ηλεκτροκίνησης.

Ενδεικτικό των ανατροπών που θα προκαλέσει η είσοδος στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων είναι και το γεγονός, ότι σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από τη μελέτη που πραγματοποίησε η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος στην πόλη της Πάτρας μέχρι το 2025 θα κινούνται τουλάχιστον 1500 ηλεκτροκίνητα οχήματα ενώ ο αριθμός τους έως το 2030 θα ξεπερνά τις 9000 .

Την ίδια ώρα, στο «τραπέζι» μπαίνει επιτακτικά ο σχεδιασμός για την δημιουργία εγκαταστάσεων φόρτισης και ταχυφόρτισης των οχημάτων τόσο που θα αποτελούν τον ηλεκτροκίνητο «στόλο» της πόλης όσο και για αυτά που θα διέρχονται καθημερινά . Η πρώτη εκτίμηση κάνει λόγο για δημιουργία – προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες της προσεχούς πενταετίας -150 σημείων φόρτισης και άνω των 900 σταθμών έως το 2030.

Κωδικός φόρτιση…

Η κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στους δρόμους της Πάτρας φέρνει απίστευτες και μη ορατές με την πρώτη ματιά ανατροπές στα δεδομένα που ισχύουν στη ζωή της πόλης με πρώτο σημείο αλλαγής, αυτό που θα επέλθει στα όσα ισχύουν σήμερα για τον εφοδιασμό των αυτοκινήτων με «καύσιμο».

Το φουλάρω κι’ έρχομαι θα γίνει σταδιακά φορτίζω και έρχομαι, γεγονός που σημαίνει πως η φόρτιση των οχημάτων δεν θα γίνεται στα γνωστά πρατήρια υγρών καυσίμων καθώς κανένας πατρινός δεν αφήνει εκεί για πολύ ώρα το όχημά του.

Οι σταθμοί φόρτισης προτείνεται να είναι σε θέσεις στάθμευσης όπως το νέο λιμάνι, σε δημοτικά και άλλα παρκινγκ, στο χώρο άφιξης οχημάτων του λιμανιού, στο αεροδρόμιο του Αράξου, στο Πανεπιστήμιο και των πρώην κτίριο των ΑΤΕΙ, ενώ στο παιχνίδι μπαίνει ήδη και μεγάλη αλυσίδα που διαθέτει super market σε όλη την Δυτική Ελλάδα. Η αναλογία φορτιστών – ταχυφορτιστών θα καθοριστεί από τις ανάγκες και τα σημεία ροής κυκλοφορίας.

Πες μου που μένεις να σου πως τι… κερδίζεις

Φαντάζει απίθανο αλλά θα είναι πραγματικότητα, καθώς η έλευση της ηλεκτροκίνησης και η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους της Πάτρας θα φέρει ανατροπές και στην αξία των ακινήτων ανάλογα με την περιοχή . Έτσι σε περιοχές της Πάτρας που ανάλογα με τον πληθυσμό και την διέλευση, η κίνηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι μεγαλύτερη, θα σημειωθεί αύξηση της αξίας των ακινήτων λόγω του σχεδόν ανύπαρκτου θορύβου και του βελτιωμένου ηχητικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος!!!

 

…Κι’ όμως κάποιοι στην πόλη έχουν άγνοια

Τα οφέλη της Πάτρας και της ευρύτερης περιοχής σε πρώτο χρόνο για τους περισσότερους, ακόμα και σε επιχειρηματικό επίπεδο, δεν είναι άμεσα αντιληπτά, αλλά από τις σχετικές μελέτες προκύπτει πως όποια πόλη, νομός ή περιφέρεια αποκτήσει συγκριτικό πλεονέκτημα και κόψουν πρώτες το νήμα, θα γίνουν περιοχές «Πιλότοι».

Τα κέρδη θα είναι και ως προς τον τουρισμό καθώς ήδη στην Ευρώπη επιλέγονται προορισμοί που παρέχουν ασφάλεια για τους κατόχους ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ενώ η Πάτρα και η Αχαΐα καθώς και οι άλλοι δύο νομοί της Δυτικής Ελλάδας θα είναι σημεία αναφοράς και προορισμό.

Παράλληλα μεγάλα θα είναι τα οφέλη και από την ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων οι οποίες θα λειτουργούν παρέχοντας υπηρεσίες με την μορφή «δορυφόρου» στους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων

Εάν η περιοχή και ιδιαίτερα η Πάτρα κερδίσει το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης, θα κερδίσει και το στοίχημα των εξελίξεων που θα φέρει αυτή, στο τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, λόγω λιμανιού, Αράξου, Ολυμπίας και Ιόνιας Οδού.

Η Πάτρα «εφαλτήριο» για την Ευρωπαϊκή Λεωφόρο Ηλεκτροκίνησης

Η δημιουργία μία Ευρωπαϊκής Λεωφόρου Ηλεκτροκίνησης και η δυνατότητα η Πάτρα να είναι έτοιμη εγκαίρως για να παίξει καθοριστικό ρόλο σε αυτή την εξέλιξη αποτελεί έναν ευχάριστο πονοκέφαλο.

EYRVPAIKH LEVFOROS (1)

Το σενάριο προβλέπει την δημιουργία μίας λεωφόρου ηλεκτροκίνησης κατά μήκος των ευρωπαϊκών αξόνων που ξεκινάει από την Πορτογαλία θα φτάνει στην Αγκόνα και την Βενετία και από εκεί θα φτάνει στην Ελλάδα , με αφετηρία την δημιουργία εγκαταστάσεων ταχυφορτιστών στην Πάτρα και σε άλλες τέσσερις πόλεις, καταλήγοντας στην Κωνσταντινούπολη. Το ίδιο σχέδιο προβλέπει εγκατάσταση ταχυφορτιστών στην Ολυμπία Οδό στα όρια της Αχαΐας και στην Ιόνια οδό.

Πρόκειται για ένα στοίχημα που έχει εμπνευστή την Tesla άνθρωποι της οποία έχουν αναπτύξει το σχετικό σχέδιο για την Ελλάδα και το έχουν παρουσιάσει από τους πρώτους μήνες του 2020 στην κυβέρνηση.

 

Σύγκρουση «Ελεφάντων»

Γίνεται αντιληπτό πως στον επερχόμενο «αστερισμό» της ηλεκτροκίνησης κανένας από τους μεγάλους ενεργειακούς και όχι μόνο παίκτες δεν μένει αδιάφορος, πόσο δε όταν στο χάρτη υπάρχουν τα φιλέτα των δύο οδικών αξόνων της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού.

ΣΤΑΘΜΟΙ ΦΟΡΤΙΣΗΣ

Η Ολυμπία Οδός

Στην Ολυμπία Οδό έχουν κάνει κίνηση ΜΑΤ καθώς εκμεταλλευόμενοι το σκηνικό των σταθμών ΣΕΑ έχουν ήδη αρχίσει την τοποθέτηση ταχυφορτιστών. Η ΕΚΟ του ομίλου των ΕΛ.ΠΕ. έχει εγκαταστήσει δύο ταχυφορτιστές 50kW σε δικά της πρατήρια στην εθνική οδό στον Ψαθόπυργο και ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας και των δυνατοτήτων φόρτισης κάθε αυτοκινήτου, επιτυγχάνεται αυτονομία από 170 km/ ώρα φόρτισης μέχρι 290 km/ώρα φόρτισης ή αλλιώς 10%-80% φόρτιση από 40 έως 80 λεπτά.

Ιόνια Οδός

Σε ότι αφορά στο Δυτικό άξονα σε επίπεδο Ιόνιας Οδού υπάρχουν  4 πρατήρια Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) με ταχυφορτιστές, στις περιοχές Ευηνοχώρι Μεσολογγίου, Αμβρακία, Αμφιλοχία  και Επισκοπικό Ιωαννίνων. Σε ό,τι αφορά τη Shell, υπάρχει εγκατεστημένος ένας ταχυφορτιστής σε πρατήριο ΣΕΑ στη Φιλιππιάδα πριν τα Ιωάννινα και ένας σε πρατήριο στην Αμαλιάδα.

ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΝΕΟΛΟΓΟΣ”