Τα «διαμάντια» του ΟΣΕ στην Πελοπόννησο

Σιδηρόδρομος: Από την ακμή, στην παρακμή

Η ιστορία των σιδηροδρομικών μεταφορών ξεκινά στην Ελλάδα, περίπου το 600 π.Χ. με τον Δίολκο, έναν ειδικής κατασκευής πλακόστρωτο δρόμο από ασβεστόλιθο, που συνέδεε τις δύο άκρες του Ισθμού της Κορίνθου, πριν γίνει πορθμός και πάνω στον οποίο σύρονταν κατά την αρχαιότητα από δούλους και ζώα τα πλοία από τον Κορινθιακό στον Σαρωνικό Κόλπο και αντίστροφα. Ο Δίολκος χρησιμοποιούνταν συνεχώς μέχρι και τον 1ο αιώνα μ.Χ. και έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην ανάπτυξη της Κορίνθου. Αργότερα, στη ρωμαϊκή Αίγυπτο, χτίστηκαν και άλλοι δίολκοι που είχαν ως πρότυπο τον κορινθιακό.

Ο πρώτος σιδηρόδρομος είχε έλξη από ατμάμαξα της οποίας η εμφάνιση σημειώνεται τον 18ο αιώνα και η λειτουργία της στηρίζεται στη μετατροπή του έργου της σταθερής ατμομηχανής του Βατ σε μηχανική έλξη. Αργότερα, στις αρχές του 19ου αιώνα δύο Άγγλοι μηχανικοί πήραν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, επειδή κατάφεραν να κατασκευάσουν ατμάμαξα, που κινούνταν σε σιδηροτροχιές. Το 1804, ο Τρέβιθικ, ο ένας από αυτούς, κίνησε τον πρώτο σιδηρόδρομο στη σιδηροτροχιά των ορυχείων του Μέρθαϊρ, στη νότια Ουαλία. Ένας συρμός 14 τόνων με 5 βαγόνια, με 5 τόνους ορυκτών και 10 άτομα να το συνοδεύουν και  έκανε διαδρομή 16 χλμ., με ταχύτητα 8 χλμ. την ώρα. Η ατμάμαξα αυτή είχε ένα λέβητα με εσωτερική εστία, έναν οριζόντιο κύλινδρο και έναν προθερμαντήρα του νερού τροφοδοσίας.

Στην Ελλάδα ο πρώτος σιδηρόδρομος ολοκληρώθηκε το 1870 επί Τρικούπη και συνέδεε το Θησείο με τον Πειραιά και ακολούθησε λίγα χρόνια αργότερα η πρώτη επαρχιακή γραμμή στην Ηλεία με το σιδηρόδρομο Πύργου –Κατακόλου και αργότερα κατασκευάστηκε και σε άλλες περιοχές.

Για πολλά χρόνια αποτελούσε βασικό μέσο μεταφοράς των ανθρώπων και των εμπορευμάτων, ώσπου στα τέλη της δεκαετίας του 1990, σταθμοί κλείνουν και οι μηχανές σβήνουν !

Σταθμός στο Κατάκολο Ηλείας

Φωτο : Γιώργος Νάθενας

Για παραπάνω από 20 χρόνια κτηριακές εγκαταστάσεις και γέφυρες πέτρινες ή μεταλλικές ρημάζουν με τα σημάδια του χρόνου να είναι έντονα.

 Η Πελοπόννησος των αντιθέσεων με τις τόσο ξεχωριστές διαδρομές μεταξύ βουνού και θάλασσας, αναμφίβολα κρύβει απίστευτες ομορφιές και μεγάλη ιστορία στο σιδηρόδρομο που κάποτε έδινε ζωή με το σφύριγμά του ακόμη και στο πιο μικρό χωριουδάκι..

Σταθμός Κρεστένων

Φωτο : Γιώργος Νάθενας

Σταθμός του ΑχλαδόκαμπουΑργολίδας.

 Ο υπέροχος σιδηροδρομικός σταθμός του Άργους

 Ταΰγετος στο Λεοντάρι

Φωτό: Νίκος Καραγεώργος | MixanikosOse.gr

Η Ανδρίτσα της Αργολίδας

Φωτό: Αργολικές Ειδήσεις

Ο Σταθμός της Καλαμάτας

 Ο Σταθμός της Τρίπολης

 Φωτό: Arcadia Portal

Σταθμός του Λεύκτρου

 Φωτό: Greece.com

Στις Μυκήνες

Σταθμός Μαρμαριάς, στην Αρκαδία

Σταθμός του Ίσαρη στην Αρκαδία

 Φωτό: Isari.gr

Στη Ζαχάρω της Ηλείας, κοντά στη φημισμένη παραλία του Καϊάφα

 Φωτό: Jo Black Photography

Ο σταθμός στο Αίγιο

Ο σταθμός του Μελιγαλά

 Φωτό: Greece.com

Και ο πανέμορφος σταθμός στο Παρθένι της Αρκαδίας

Φωτό: Νίκος Χατζηιακώβου | Digital Camera

Σταθμός Αρχαίας Ολυμπίας – Ηλείας το 1896

Φωτο Γιώργος Νάθενας