Μοναδική στον κόσμο διαδρομή 

Υπεραιωνόβιος και πάντα υπέροχος

Ήταν 10 Μαρτίου του 1896  που ο Χαρίλαος Τρικούπης εμπνεύστηκε και ξεκίνησε την κατασκευή του σιδηρόδρομου στη χώρα. Ήταν 10 Μαρτίου του 1896  που ο Χαρίλαος Τρικούπης εμπνεύστηκε και ξεκίνησε την κατασκευή του σιδηρόδρομου στη χώρα. Για την εποχή του ήταν το βασικό μέσο μεταφοράς των ανθρώπων και των εμπορευμάτων.

Ο Οδοντωτός σιδηρόδρομος μέχρι σήμερα έχει μεταφέρει  εκατομμύρια επιβάτες από όλο τον κόσμο. Αποτελεί σπάνια και αξέχαστη εμπειρία μοναδικής ομορφιάς με τη διαδρομή στο Φαράγγι του Βουραϊκού να είναι ενταγμένο στο δίκτυο γεωπάρκων της Unesco. Αποτελεί τουριστικό αξιοθέατο και έχει τη δυνατότητα να «σκαρφαλώνει» ψηλά στις μεγάλες κλίσεις του εδάφους, μέσα από περιοχές με ξεχωριστό ενδιαφέρον περιήγησης.

Ο Οδοντωτός έχει εύρος γραμμής 75 εκατοστά και είναι από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στην Ελλάδα. Ο λόγος που κατασκευάστηκε τόσο στενός είναι, για να χρησιμοποιηθούν μικρότερα και πιο ευέλικτα βαγόνια για την δύσκολη αυτή διαδρομή, καθώς και για την ελαχιστοποίηση του κόστους των τεχνικών έργων. Το μήκος του είναι 22 χιλιόμετρα. Η μέγιστη κλίση της γραμμής είναι 17,5% στα σημεία με οδόντωση, ενώ η μέγιστη κλίση της γραμμής χωρίς οδόντωση είναι 3,3%. Τα υπόστεγα του τροχιαίου υλικού και οι υποδομές συντήρησης βρίσκονται στο Διακοπτό. Υπήρχαν επιπλέον υποδομές στον σταθμό Καλαβρύτων κατά την εποχή των ατμομηχανών, αλλά πλέον δεν χρησιμοποιούνται.

Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός» προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του τύπου αυτού και τις βοηθούν να σκαρφαλώνουν στις μεγάλες κλίσεις. Η αμαξοστοιχία είναι ειδικά κατασκευασμένη, ώστε η οδόντωση να προσαρμόζεται στα σημεία της γραμμής όπου αυτό επιβάλλεται, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο της διαδρομής.

Πρόκειται για μια μοναδική διαδρομή περίπου μιας ώρας που ξεκινά από το Διακοπτό, διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα. Η διαδρομή των 22 χιλιομέτρων πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ/ώρα στο οδοντωτό κομμάτι. Στη διαδρομή πραγματοποιείται ενδιάμεση στάση στο Μεγάλο Σπήλαιο.

Η διαδρομή περνά μέσα στο φαράγγι πλάι στο Βουραϊκό, το ποτάμι που δημιουργεί μικρούς και μεγάλους καταρράκτες. Στη θέση μάλιστα Καταρράκτης τα νερά του ποταμού πέφτουν σχεδόν κάθετα και ορμητικά κάτω από το γεφύρι της γραμμής

Φτάνοντας στα Καλάβρυτα ο επισκέπτης συνειδητοποιεί την ετυμολογία του ονόματός τους, καθώς τα «Καλά βρυτά», σημαίνουν τα καλά νερά, όπως πράγματι αναβλύζουν σε αφθονία στον τόπο  αυτό.

Πέρα από τη φυσική ομορφιά της, η πόλη των Καλαβρύτων είναι ιστορικός τόπος, χάρη στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας όπου ξεκίνησε η επανάσταση του 1821, αλλά και ένας μαρτυρικός τόπος με τη μνήμη του ολοκαυτώματος της Κατοχής.

Ήταν 13 Δεκεμβρίου του 1943 όταν ο γερμανικός στρατός κατοχής εκτέλεσε σχεδόν όλο τον ανδρικό πληθυσμό καίγοντας εν συνεχεία το χωριό, για να καταγραφεί το γεγονός ως μία από τις μεγαλύτερες θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Τα Καλάβρυτα φημίζονται για το χιονοδρομικό τους κέντρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Ελλάδας και εκ των δύο μοναδικών στον κόσμο όπου συνδυάζεται το σκι στο βουνό με το κολύμπι στη θάλασσα του Διακοπτού, σε απόσταση μόλις 20 χιλιομέτρων.