Εστεμμένες που έγιναν πρωταγωνίστριες σε θέατρο, σινεμά και τηλεόραση

Ποιος να φανταζόταν ότι η μεγάλη Μαρίκα Κοτοπούλη υπήρξε πρόεδρος της Επιτροπής των ελληνικών Καλλιστείων; Η Μελίνα Μερκούρη παρουσιάστρια;

Ότι τουλάχιστον δύο μεγάλες πρωταγωνίστριες κατάφεραν να προκαλέσουν τεράστια αναστάτωση και αντιδράσεις στους τόπους καταγωγής τους με τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό;

Ότι πολλές εκ των μεγάλων ηθοποιών που ακόμη και σήμερα πρωταγωνιστούν σε θεατρικές παραστάσεις και τηλεοπτικές σειρές πήραν μέρος σε αυτόν με… άλλο όνομα; Είναι πολλές οι ιστορίες και ακόμη περισσότερα τα άγνωστα περιστατικά ενός θεσμού που πάντα πρωταγωνιστούσε τις προηγούμενες δεκαετίες λόγω λάμψης αλλά και σκανδάλων.

Η φετινή έκδοση του θεατρικού ημερολογίου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΤΑΣΕΗ) αφιερώνει ένα μεγάλο μέρος των σελίδων του στα καλλιστεία και τις καλλονές ηθοποιούς, σε μια έρευνα και συγγραφή της Σύσσης Καπλάνη, η οποία μπήκε στα άδυτα του διαγωνισμού και του θεατρικού αρχείου. Και καταφέρνει να ξεδιπλώσει μοναδικές ιστορίες και να φέρει στο φως ανέκδοτα περιστατικά χρόνια μετά και σε μια περίοδο όπου πλέον το Διαδίκτυο έκλεψε και τη λάμψη και τη δυναμική του θεσμού που από το 1929 μεσουρανούσε.

To Αγιον Ορος

Η πρώτη Ελληνίδα Σταρ Ελλάς, Αλίκη Διπλαράκου, δεν κατάφερε να κερδίσει μόνο τον τίτλο αλλά και τη φήμη της πιο σκανδαλώδους εστεμμένης. Δεν δήλωσε ποτέ συμμετοχή, το έκανε ένας γνωστός της για εκείνη, η οποία πήγε να παρακολουθήσει τον διαγωνισμό με την οικογένειά της στο θέατρο «Ολυμπία», αλλά τελικά άκουσε το όνομά της από κάποιο μέλος της επιτροπής που την καλούσε να ανέβει στη σκηνή. Εντυπωσίασε ακόμη και τον τότε Πρόεδρο τη Δημοκρατίας Αλέξανδρο Ζαΐμη.
Στα διεθνή Καλλιστεία «Μις Υφήλιος» αναδείχτηκε δεύτερη και λίγα χρόνια αργότερα ο Τύπος ασχολήθηκε και πάλι μαζί της καθώς πάτησε το Αγιον Ορος, σπάζοντας το άβατον. Φιλοξενούμενη σε θαλαμηγό εφοπλιστή, η Διπλαράκου, ντυμένη ναύτης και με τη βοήθεια ενός μοναχού, πέτυχε τον στόχο της, αποκηρύχτηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, έγινε πρωτοσέλιδο και θέα στο περιοδικό «Time». Ο Άγγελος Σικελιανός την επέλεξε για τον ρόλο της Ωκεανίδας στον «Προμηθέα».

Το 1952, στα πρώτα Πανελλήνια Καλλιστεία στην Αθήνα τον διαγωνισμό τίμησαν με την παρουσία τους ο πρωθυπουργός Αλέξανδρος Παπάγος. Παρουσιαστές της βραδιάς που έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» ήταν η Μελίνα Μερκούρη και ο Μίμης Φωτόπουλος. Σταρ Ελλάς αναδείχτηκε η Νταίζη Μαυράκη, αφού νωρίτερα είχε δημιουργηθεί εμφύλιος με «μαυρακικούς» και «πετιμεζακικούς», καθώς αντίπαλός της ήταν η Βιργινία Πετιμεζάκη, η οποία αναδείχθηκε Μις Ελλάς… Συμμετείχε στην ταινία «Νυχτερινή περιπέτεια» του Αγγελου Τερζάκη.

Δεν ήταν η Μελίνα Μερκούρη η πρώτη επιλογή του Μιχάλη Κακογιάννη για τον ρόλο της «Στέλλας». Ηταν η Νίνα Σγουρίδου, η οποία βρέθηκε στην τελική δεκάδα των Καλλιστείων αλλά αποχώρησε από την ταινία μυστηριωδώς και τον ρόλο πήρε η Μελίνα. Στη συνέχεια η πολύ όμορφη πρωταγωνίστρια δεν εξαφανίστηκε, πρωταγωνίστησε σε πολλές θεατρικές παραστάσεις και μάλιστα του Εθνικού Θεάτρου, αλλά και σε κινηματογραφικές ταινίες.

Το 1953 στο παραλιακό κέντρο «Αρζεντίνα» παρεκκλησιαστικές οργανώσεις με 500 και πλέον πιστούς έκαναν διαμαρτυρία με πανό στα οποία αναγραφόταν η φράση «Κάτω η σωματεμπορία των καλλιστείων». Στον διαγωνισμό πρόεδρος ήταν η Μαρίκα Κοτοπούλη, διοργανωτής ο Αλέκος Σακελλάριος και Σταρ Ελλάς αναδείχτηκε η Ντορέττα Ξηρού.

Αναπληρωματική Μις Ελλάς ήταν η Αλεξάνδρα Λαδικού, ενώ συμμετοχή είχε δηλώσει και η Μάρω Κοντού, η οποία το μετάνιωσε και την απέσυρε. Η Λαδικού, η οποία στη συνέχεια στέφθηκε αναπληρωματική Μις Κόσμος, αποφοίτησε από το Θέατρο Τέχνης και ακολούθησε μια σπουδαία καριέρα με παραστάσεις και ταινίες.

tsopei_dialyna_
Κορίνα Τσοπέη και Ρίκα Διαλυνά (κάτω) στο ημερολόγιο του Ταμείου Αλληλοβοήθειας Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Και οι δύο ακολούθησαν σπουδαία καριέρα, έχοντας προηγουμένως κερδίσει τίτλους ομορφιάς

Η Ρίκα και η Ζωή

Το Ηράκλειο και σχεδόν όλη η Κρήτη ξεσηκώθηκε το 1954 με τη συμμετοχή της Ρίκας Διαλυνά. Η Διαλυνά, μοναδική καλλονή, εξελέγη εύκολα Σταρ Ελλάς και εγκατέλειψε τις σπουδές της στη δραματική σχολή και έφυγε για την Αμερική. Η καριέρα της θα έχει πολλούς και μεγάλους σταθμούς. Χόλιγουντ, Ιταλία, Αμερική, Ελλάδα. Το 1959 η Ζωή Κουρούκλη θα στεφθεί Σταρ Ελλάς. Ο διαγωνισμός έγινε στα «Αστέρια» της Γλυφάδας και δύο χρόνια αργότερα, το 1961, εμφανίζεται ως  Ζωή Λάσκαρη πρωταγωνίστρια στον «Κατήφορο» του Γιάννη Δαλιανίδη αφού έχει αποφοιτήσει από τη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη. Η Λάσκαρη θα γίνει μία από τις μεγαλύτερες πρωταγωνίστριες του κινηματογράφου τις δεκαετίες ’60 και ’70, ενώ θα συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες και στο θέατρο.

Στα Καλλιστεία του 1960 συμμετείχε η Μίτση Καρρά (Δήμητρα Καπετανοπούλου), η οποία ήταν η ηθοποιός που ντούμπλαρε την Αλίκη Βουγιουκλάκη στις ταινίες «Η δασκάλα με τα ξανθά μαλλιά» και «Η Νεράιδα και το παλικάρι». Δεν πήρε τίτλο όπως και η Γκιζέλα Ντάλι η οποία συμμετείχε στα επόμενα, όπου η Αλίκη θα απονείμει τους τίτλους στις εστεμμένες, κλέβοντας φυσικά την παράσταση.

star_ellas_in__4_
Η Ζωή Λάσκαρη θα στεφθεί το 1959 Σταρ Ελλάς ως Ζωή Κουρούκλη. Ο διαγωνισμός έγινε στα «Αστέρια» της Γλυφάδας.H φωτογράφησή της για το περιοδικό «Playboy» στη Δήλο

Η Μις Υφήλιος

Το 1964 η Κυριακή (Κούλα όπως την αποκαλούσε η οικογένειά της) και τελικά Κορίνα Τσοπέη στέφθηκε Σταρ Ελλάς και λίγες εβδομάδες αργότερα έγινε η πρώτη Ελληνίδα η οποία κέρδισε τον τίτλο Μις Υφήλιος στο Μαϊάμι. Τότε μάλιστα η Μις Τουρκία αποχώρησε σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τη νίκη της Ελληνίδας καλλονής. Η Τσοπέη θα κάνει καριέρα ως ηθοποιός.

Το 1968 Σταρ Ελλάς αναδείχτηκε η Μιράντα Ζαφειροπούλου, πρωταγωνίστρια του ΚΘΒΕ. Μετά το τέλος του διαγωνισμού ο Δημήτρης Ροντήρης δεν της έδωσε την άδεια να ταξιδέψει στο Παρίσι και την Αμερική επειδή συμμετείχε σε προγραμματισμένες παραστάσεις του που θα γίνονταν στο Ηρώδειο. Εκανε μάλιστα προσφυγή στην Επιτροπή Αδειας Εξασκήσεως Επαγγέλματος εναντίον της. Εκείνη κατάφερε να ταξιδέψει και στη συνέχεια επέστρεψε, συμμετείχε σε ταινίες, με τελευταία εμφάνισή της το 2019.

Αν και μόλις 17 ετών, η Γωγώ Ατζολετάκη πήρε μέρος στα Καλλιστεία το 1971 κερδίζοντας τον τίτλο, αλλά δεν πήγε στη διοργάνωση για τη Μις Υφήλιο λόγω ηλικίας. Η Ατζολετάκη θα φοιτήσει σε δραματική σχολή και θα καταγράψει πλούσια καλλιτεχνική διαδρομή, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει συγγραφική καριέρα.
Ισμήνη Καλεσοπούλου (Καλέση μετέπειτα) και Μαρία Τζομπανάκη θα πάρουν μέρος στον διαγωνισμό το 1975, με τη δεύτερη μάλιστα να κερδίζει τον τίτλο της Μις Ελλάς… Η καριέρα της φυσικά είναι γνωστή και σήμερα είναι η πρωταγωνίστρια του επιτυχημένου «Σασμού».

star_ellas_in__3_
Η Κατερίνα Στικούδη, Μις Ελλάς του 2005, ακολουθεί μια καριέρα που μέχρι σήμερα όχι απλά αντέχει, αλλά παραμένει δυναμική

Η Βάνα και οι άλλες

Το 1984 στα Καλλιστεία θα αναδειχτεί Μις Ελλάς η Βάνα Μπάρμπα. Από την επόμενη κιόλας χρονιά θα έρθουν τηλεόραση, κινηματογράφος και θέατρο. Η Βάνα Μπάρμπα θα αδράξει τον τίτλο όσο καμία και θα τον ξεπεράσει κιόλας.

Στην τελική δωδεκάδα των Καλλιστείων θα βρεθεί και μια ακόμη γνώριμη από τον χώρο της υποκριτικής, η οποία συμμετείχε ως Γιώτα Γεωργαλά αλλά εμείς τη γνωρίζουμε ως Παναγιώτα Βλαντή.

Το 1990 Σταρ Ελλάς θα είναι η Τζένη Μπαλατσινού, η οποία αν και θα αφοσιωθεί κυρίως στο μόντελινγκ και στην παρουσίαση, θα κάνει και ένα πέρασμα από την υποκριτική και συγκεκριμένα από τρεις σειρές, μεταξύ των οποίων και η θρυλική «Λάμψη».

star_ellas_in__2_
H Βάνα Μπάρμπα θα αναδειχθεί Μις Ελλάς στα Καλλιστεία του 1984. Από την επόμενη κιόλας χρονιά θα έρθουν τηλεόραση, κινηματογράφος και θέατρο για να ανοίξει έτσι ο κύκλος μιας μεγάλης καριέρας

Ακολουθεί μια σειρά εστεμμένων οι οποίες έκαναν πολύ καλή καριέρα στο μόντελινγκ αλλά τόλμησαν και κάποια περάσματα από την υποκριτική. Ανάμεσά τους οι Ρέα Τουτουνζή, Εύη Αδάμ, Γιολάντα Διαμαντή, Μάνια Ντέλου, Ευγενία Πασχαλίδη, Χριστίνα Μανούση, Νόνη Δούνια.

Σταρ Ελλάς εξελέγη το 2000 η Αλεξάνδρα Ούστα, η οποία στη συνέχεια συμμετείχε σε πολλές δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Την ίδια χρονιά τον τίτλο Μις Γιάνγκ κατακτά η Στέλλα Γιαμπουρά, η οποία θα παίξει σε κάποια σίριαλ αλλά δεν θα εξελιχτεί ιδιαίτερα. Ακολουθεί το 2005 η Κατερίνα Στικούδη ως Μις Ελλάς και καριέρα που μέχρι σήμερα όχι απλά αντέχει αλλά παραμένει δυναμική.

Ο θεσμός πλέον απαξιώθηκε και αποδυναμώθηκε σημαντικά. Τα Καλλιστεία δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν και οι συμμετέχουσες με την υποκριτική. Εδώ και μία δεκαετία οι προσπάθειες να πείσουν το κοινό ότι αναγεννιούνται πέφτουν στο κενό. Αντ’ αυτών προτιμότερη είναι μια αναδρομή στο παρελθόν και τις ένδοξες στιγμές όπου σταρ αναδείχτηκαν και μεσουράνησαν σε πασαρέλες και σκηνές.

ΠΗΓΗ:GALA